به روزترين وبلاگ
 

email-protocol

تفاوت پروتكل‌هاي ايميل POP3 ،IMAP و Exchange چيست؟

در صورتي كه از نرم‌افزاري‌هاي مديريت ايميل روي گوشي‌هوشمند، تبلت يا كامپيوتر خود در آموزش برنامه نويسي استفاده كرده باشيد، با واژه‌هايي چون POP3، IMAP يا Exchange در تنظيمات روبرو شده‌ايد.

امروزه سرويس‌هاي ايميل‌ فراواني وجود دارد و حتي مي‌توان در صورت خريد يك دامنه و فضا در اينترنت، ايميل اختصاصي خود را ايجاد كرد. ارسال و دريافت ايميل در نوشتن و كليك روي كليد ارسال و همچنين چك كردن موارد موجود در صندوق ورودي خلاصه شده است، در حالي كه در پشت پرده فرآيند‌هاي بسياري در جريان است تا يك ايميل دريافت و ارسال شود. فرقي نمي‌كند از سرويس‌هاي نام‌آشنا چون ياهو، آتلوك و جيميل استفاده كنيد يا سرويس ايميل وب‌سايت خود را بصورت روزمره بكار گيريد. در صورتي كه اقدام به استفاده از نرم‌افزار‌هاي مديريت ايميل نماييد، با گزينه‌ها و مواردي روبرو خواهيد شد كه هر يك معني و مفهوم خاصي دارند. در ادامه به بررسي و توضيح شماري از مفاهيم گنگ اما پركاربرد مورد استفاده در ايميل خواهيم پرداخت.

 

بهتر است پيش از آنكه به سراغ ارائه‌ي توضيحات در مورد پروتكل‌هاي مورد استفاده در مورد ايميل‌ها برويم، نگاهي به مفاهيم و تعاريف پايه‌اي‌تر داشته باشيم. تفاوت وب‌ميل با كلاينت ايميل چيست؟ در صورتي كه از سرويس‌هايي چون ياهو، آتلوك يا جيميل استفاده مي‌كنيد و براي چك كردن ايميل‌هاي خود با استفاده از مرورگر اينترنت خود به سراغ حساب‌كاربري ايميل خود مي‌رويد، پس شما از وب‌ميل استفاده مي‌كنيد. اما شماري از كمپاني‌هاي نرم‌افزاري همچون مايكروسافت و موزيلا، اپليكيشن‌ها و نرم‌افزار‌هايي را براي مديريت ايميل ايجاد كرده‌اند كه اين اپليكيشن‌ها را اصطلاحا كلاينت ايميل مي‌گويند.

پروتكل ايميل

وب‌ميل‌ها و كلاينت‌هاي ايميل در عملكرد تفاوت چندان زيادي با يكديگر ندارند و هر دو اپليكيشن‌هايي براي استفاده از ايميل هستند. براي استفاده از وب‌ميل كافي است تا مرورگر خود را باز كرده و آدرس سرويس مورد نظر را وارد كنيد تا به صفحه‌ي ورود هدايت شويد، در حالي كه براي استفاده از كلاينت ايميل بايد اپليكيشن يا نرم‌افزار مورد نظر را دانلود كرده و نصب كنيد. كلاينت‌هاي ايميل پس از نصب روي كامپيوتر براي دانلود و ارسال ايميل‌ها با سرور‌هاي ايميل ارتباط برقرار مي‌كنند. بخشي از اقدامات پشت پرده‌ي صورت گرفته و بخش از اعظمي از فرآيند ظاهري ارسال و دريافت ايميل در زمان استفاده از كلاينت‌ها در كامپيوتر كاربر انجام مي‌گيرد، در صورتي كه در زمان استفاده از وب‌ميل، دستورات مستقيما در سرور انجام مي‌پذيرد. بسياري از سرويس‌هاي ايميل امكان استفاده از كلاينت‌هاي وب را در اختيار كاربران قرار گذاشته‌اند، اما انجام تنظيمات براي استفاده از نرم‌افزار‌ها در اين مرحله كمي گيج‌كننده است، از اين‌رو در ادامه به بيان شماري از مفاهيم اصلي در مورد پروتكل‌هاي ايميل خواهيم پرداخت.

در صورتي كه براي استفاده از سرويس جيميل گوگل ثبت نام كنيد، مي‌توانيد ايميل‌هاي خود را با استفاده از اين سرويس دريافت و ارسال كنيد. وب‌ميل گوگل همه‌ي امكانات مورد نياز را در اختيار كاربران قرار مي‌دهد. جيميل شامل دو بخش اصلي است كه شامل رابط كاربري قابل مشاهده و سرور ايميلي است كه در پشت پرده براي ارسال و دريافت ايميل‌ها مورد استفاده قرار مي‌‌گيرد. با استفاده از رابط گرافيكي مي‌توان با سروري كه در پشت پرده به انجام وظيفه مي‌پردازد، ارتباط برقرار كرد. از اين‌رو با هر كليك، وارد كردن آدرس و تايپ متن ما براي سرور مشخص مي‌كنيم كه درصدد ارسال چه چيزي به چه مخاطبي هستيم.

پروتكل ايميل

بعضا استفاده از كلاينت ايميل يا همان نرم‌افزار‌هاي مديريت ايميل بسيار ساده‌تر از استفاده از خود وب‌ميل است. از جمله‌ي كلاينت‌هاي پرطرفدار رايگاني كه از رابط كاربري خوبي نيز بهره مي برند، مي‌توان به تاندربيرد موزيلا نام برد. استفاده از كلاينت ايميل بدين معنا است كه به‌جاي استفاده از رابط كاربري خود سرويس يا همان وب‌ميل، از كلاينت ايميل براي ارتباط با سرور مورد استفاده قرار مي‌گيرد. در واقع در زمان استفاده از كلاينت ايميل كاربر تنها از سرور ايميل استفاده مي‌كند. بسياري از سرويس‌هاي ايميل امكان استفاده از كلاينت‌هاي ايميل را ميسر كرده‌اند تا كاربران براساس نياز‌هاي خود سرويس ايميل را مورد استفاده قرار دهند. اما يكي از مفاهيم گيج‌كننده‌اي كه در زمان تنظيم كلاينت ايميل بسياري از كاربران را درگير مي‌كند، پروتكل‌هاي ايميل است كه هر يك با هدف خاصي تعريف شده‌اند. در ادامه به توضيح هر يك خواهيم پرداخت.

 

POP3, Post Office Protocol

POP يا Post Office Protocol پروتكلي است كه ۲۰ سال پيش و زماني كه اينترنت شكل و شمايل امروز را نداشت، ايجاد شد. در دهه‌ي ۸۰ ميلادي پهناي باند مورد استفاده به گستردگي امروز نبود و كاربران تنها مي‌توانستند تا بصورت محدودي به سرور‌ها دسترسي داشته باشند، از اين‌رو متخصصان پروتكل POP را ايجاد كردند. با استفاده از اين پروتكل ايميل‌هاي موجود در سرور روي كامپيوتر كاربر دانلود شده و نمونه‌هاي اصلي از روي سرور حذف مي‌شوند. اولين نسخه از پروتكل POP‌ در سال ۱۹۸۴ ايجاد شد و دومين نسخه از اين پروتكل نيز در سال ۱۹۸۵ نيز با عنوان POP3 در اختيار كاربران قرار گرفت.

POP3 نسخه‌ي كنوني مورد استفاده از اين پروتكل است كه همچنان به‌عنوان يكي از محبوب‌ترين پروتكل‌ها نيز مورد استفاده قرار مي‌گيرد. با توجه به اينكه در اين پروتكل نسخه‌ي اصلي ايميل‌ها از روي سرور حذف مي‌شود و كپي ايميل‌ها روي كامپيوتر كاربر ذخيره مي‌شود، از اين‌رو نمي‌توان به ايميل‌ها از طريق وب‌ميل و كلاينت‌هايي روي كامپيوترهاي ديگر دسترسي پيدا كرد.

با توجه به اينكه فناوري POP3 متعلق به سال‌هاي گذشته است از اين‌رو اين نمي‌توان اين فناوري را شامل آخرين دستاوردهاي حوزه‌ي فناوري دانست.

آموزش وردپرس فناوري POP4 نيز معرفي شده و مي‌توان در سال‌هاي آتي با توسعه‌ي آن، از اين فناوري استفاده كرد. البته اين فناوري در سال‌هاي گذشته پيشرفت چندان زيادي نداشته است.

 

IMAP, Internet Mesغير مجاز مي باشدe Access Protocol

پروتكل IMAP‌ در سال ۱۹۸۶ ميلادي ايجاد شد، اما ويژگي‌هاي اين استاندارد آن را بيش از POP3 با معيارهاي دنياي مدرن امروز هماهنگ‌تر كرده است. IMAP كاربران را به يك كلاينت ايميل محدود نكرده و مي‌توان با استفاده از اين پروتكل ايميل‌هاي خود را در چندين ابزار مختلف مورد استفاده قرار داد.

در مقايسه با POP3، مي‌توان با استفاده از IMAP و با وجود اپليكيشن‌ها و نرم‌افزار‌هاي موبايل يك حساب كاربري ايميل را بدون بروز مشكلي در گجت‌هاي مختلف مورد استفاده قرار داد، چراكه با استفاده از IMAP، ايميل‌ها تا زماني كه توسط كاربر حذف نشوند، روي سرور ايميل باقي مي‌مانند. با توجه به اين ويژگي پروتكل IMAP را بايد محبوب‌ترين پروتكلي خواند كه كاربران از آن استفاده مي‌كنند.

يكي از مواردي كه شايد در برخي شرايط بتوان آن را جزو نقاط ضعف پروتكل IMAP خواند، اتمام فضاي موجود در حساب‌كاربري براي ذخيره‌ي ايميل‌ها باشد. البته امروزه نمي‌توان اين موضوع را بسيار جدي گرفت، چراكه سرويس‌هايي چون جيميل فضاي زيادي را در اختيار كاربران قرار مي‌دهند و در استفاده‌ي معمول نمي‌توان تمام فضاي در اختيار گذاشته شده در اختيار گرفت. در صورت بروز چنين مشكلي مي‌توان بك‌آپ سرويس ايميل‌هاي دريافتي را از طريق كلاينت نصب شده روي كامپيوتر ذخيره كرد و كل محتويات ايميل را حذف كرد.

 

Microsoft Exchange, MAPI و Exchange ActiveSync

مايكروسافت پروتكل MAPI يا همان Mesغير مجاز مي باشدing API را مدت كوتاهي پس از معرفي و شروع به كار پروتكل‌هاي POP و IMAP معرفي كرد. مايكروسافت در اين پروتكل سرويسي فراتر از يك ارسال و دريافت ايميل را در اختيار كاربران قرار داده است. به زبان ساده، MAPI پروتكلي براي اتصال به سرور Exchange مايكروسافت است كه ساختار كاري آن شبيه به IMAP بوده و مي‌توان از آن براي همگام‌سازي ايميل‌ها، مخاطبان، تقويم و ساير ويژگي‌ها استفاده كرد. روش مورد استفاده براي همگام سازي ايميل‌ها توسط مايكروسافت به Exchange ActiveSync معروف است.

پروتكل ايميل

 

با توجه به اينكه پروتكل Exchange و MAPI توسط مايكروسافت توسعه يافته، تنها كمپاني‌هايي كه ميل سرور Exchange خود را در اختيار داشته مي‌توانند از اين پروتكل استفاده كنند. البته كاربران سرويس ايميل هات‌ميل نيز مي‌توانند اين پروتكل را مورد استفاده قرار دهند. بسياري از كلاينت‌ها از جمله‌ي كلاينت‌هاي پيش فرض سيستم‌عامل‌هاي اندرويد و iOS قادرند از اين پروتكل پشتيباني كنند.

پروتكل‌هاي ديگري نيز براي ارسال و دريافت ايميل‌ها وجود دارد، اما از آنجايي كه اغلب كاربران از سرويس‌هاي ايميل شناخته شده با پشتيباني از اين سه پروتكل استفاده مي‌كنند، به بيان تفاوت‌ها و قابليت‌هاي اين سه پروتكل ايميل پرداختيم.

منبع : سايت آموزش طراحي سايت

امتیاز:
 
بازدید:
[ ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ ] [ ۱۰:۱۲:۱۶ ] [ الهام كشاورز ] [ نظرات (0) ]
{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
.: Weblog Themes By ratablog :.

درباره وبلاگ

با سلام خدمت دوستان عزيز اميدوارم كه از مطالبي كه در اين وبلاگ منتشر ميكنم راضي باشيد لطفا نظراتتون رو بگيد موفق باشيد دوستان
نويسندگان
مطالب تصادفی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 23
دیروز : 5
افراد آنلاین : 1
همه : 1471
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب